Siirry sisältöön
Työn Osaajat HoReCa
Takaisin

Positiivista keittiömatematiikkaa

Mirkku crop-1024x640
Kaksi osa-aikaista työntekijää muuntuu yhdeksi kokopäiväiseksi tekijäksi StaffKitchenin kautta. Pienellä koulutuksella voi tehostaa oman henkilöstön käyttöä ja kasvattaa työntekijöiden tyytyväisyyttä.

Keittiöpuolen suurin haaste on tällä hetkellä, että työvoimaa ei löydy helposti. Kerron nyt tilanteesta, johon henkilöstöpalvelualan arjessa olemme törmänneet. Keittiön pyörimiselle elintärkeät tekijät eli tiskarit olivat kaikonneet kuin kiven alle ja tiskivuoret keittiöissä jatkoivat kasvamistaan.

Hetken joukkokatoa pohtiessamme ja kiviä kääntäessämme, tulimme lopputulokseen, että tiskarikadon taustalla on muun muassa tehoajattelu: Tiskaria tarvitaan vain muutaman tunnin ripeäksi käsipariksi, kun on lounasajan tiukka piikkikohta. Uudenmaan asumiskustannuksia ajatellen neljän tunnin työvuoro ei vielä tiskarin palkkapussissa tunnu, koska kokoaikaisen työntekijän palkkaa ei kerry viikon aikana. Myös seutulippu työpaikalle vie palkasta niin ison osan, että lyhyissä työvuoroissa piipahtaminen ei kuulosta enää houkuttelevalta. Jotain oli keksittävä tilanteen ratkaisemiseksi ja työntekijäsaatavuuden lisäämiseksi ennen kuin tiskivuori peittoaisi meidät kaikki.

Keittiömatematiikan lyhyt oppimäärä

Siitä se lamppu sitten syttyi: Mitä, jos kahdesta lyhyestä pätkätyövuorosta saisi muodostettua yhden monipuolisemman työnkuvan ja yhden tyytyväisen tekijän? Tällä ajatuksella koulutuspalettimme yhdeksi osaksi tuli StaffKitchen, missä tiskari koulutetaan tekemään myös keittiön avustavia töitä. Työntekijä voi aloittaa päivän pilkkomalla salaattia ja siirtyä lounaan ajaksi pyörittämään tiskiä. Näin saadaan pari tuntia lisää työntekijän työpäivään. Tämä säästää aikaa myös työnantajalta, kun hänen ei tarvitse ohjeistaa kahta erillistä työntekijää.

StaffKitchen on yksinkertaista keittiömatematiikkaa, jonka lopputulos on kaikille osapuolille positiivinen.

StaffKitchen

Työn tekemisen esteet tulee raivata tieltä pois

Työntekijäsaatavuus on tärkeä koko ravintola-alalle, siksi työntekijää kohtaavat haasteet tulee selättää ennen kuin hanskat lyödään tiskiin. Ratkaisu on osaamisen lisääminen. Kun työntekijä osaa tehdä monenlaisia vuoroja ja siirtyä työtehtävistä toiseen, saadaan pidempiä työaikoja ja työntekijöitä sitoutettua paremmin. Samalla logiikalla StaffAcademyssä uraansa pääsevät edistämään niin kahvilatyöntekijät kuin saliapulaisetkin. Omaa henkilökuntaa on myös edullisempaa kouluttaa kuin hankkia joka tehtävään uusi. Samalla henkilökunnalle saa tarjottua enemmän tunteja ja työtyytyväisyys sekä sitoutuneisuus kasvavat.

Ei kouluttamista vain kouluttamisen ilosta

Kaikissa valmennuksissa lähtökohtana on ihmisen palava halu tai asenne tehdä asiakaspalvelutyötä. Koulutus ei ole pakollista vaan siihen tulee työntekijän itse hakeutua. Monella saattaa olla pohjaa asiakaspalvelusta ja myyntityöstä mutta ei ehkä à la carte -tarjoilijan taitoja ja tekniikkaa. Olipa rooli ravintolassa mikä tahansa niin myyntitaidot korostuvat aina. Työntekijä antaa oman panoksensa ja motivaationsa kehittymiseen ja uralla etenemiseen, vaikka korkeatasoisiin edustustilaisuuksiin saakka.

Asiakkaalta ei vaadita maksua koulutuksesta mutta sitoutumista valmennettaviin työntekijöihin tarvitaan. Emme kouluta vain kouluttamisen ilosta vaan tarkoituksenamme on tuoda osaavia tekijöitä työmarkkinoille ja työllistää heidät heti valmennuksen jälkeen. Työ on turhaa, jos kaikki osapuolet eivät ole siinä aidosti mukana. Työ ei tule loppumaan kesken, sen voimme sanoa, pidetäänhän yhdessä huolta, että tekijätkään eivät lopu!